• ysteresther

Var köpa bakåtvänd bilstol i Spanien??

Behöver köpa en stol 9-18 eller 9-25kilo till min dotter och hittar ingen bakåtvänd stol här i spanien??? Hon väger snart 9 kilo men babyskyddet är grupp 0+ så hon sitter säkert i det till 13kg så jag har tid på mig att leta efter "uppföljaren".

Vill ha det säkraste för henne-går det att hitta här eller ska jag köpa i Sverige under julhelgen och ta med hit??

Hur har ni löst detta? Jag bor i Cadizregionen.

• Svar på tråden Var köpa bakåtvänd bilstol i Spanien??
  • Amazina

Jag bor också utomlands och var tvungen att köpa en i god tid i Sverige. Vet att bakåtvända bilbarnstolar är svåra att få tag på utanför Sverige! Testa om du kanske kan beställa på nätet. Jag vet även att det finns barnaffärer som ibland gör specialbeställning från leverantören bara du preciserar exakt vad du vill ha med artikelnummer mm.

• ysteresther

hmja,frågade i en butik idag men hon hade verkligen usel koll..får undersöka nätbeställning.

Men hur vet jag om den passar i bilen då??

• Amazina
    ysteresther skrev 2009-11-07 22:53:10 följande:
    hmja,frågade i en butik idag men hon hade verkligen usel koll..får undersöka nätbeställning. Men hur vet jag om den passar i bilen då??
    Har du en liten bil som inte tar alla modeller? Vi provade inte alls i bilen innan vi köpte. Vi hade tidigare maxi cosis babymodell och köpte samma märke men en modell större. Så länge du köper en bakåtvänd bilbarnstol som finns på den svenska marknaden borde det ju funka. Du kan ju starta en tråd och fråga vad folk med samma bil som er har för bilbarnstol... Eller ringa babyproffsen eller babyland eller någon annan stor svensk kedja och fråga.
  • cicci85
    Amazina skrev 2009-11-08 03:29:01 följande:
    Har du en liten bil som inte tar alla modeller? Vi provade inte alls i bilen innan vi köpte. Vi hade tidigare maxi cosis babymodell och köpte samma märke men en modell större. Så länge du köper en bakåtvänd bilbarnstol som finns på den svenska marknaden borde det ju funka. Du kan ju starta en tråd och fråga vad folk med samma bil som er har för bilbarnstol... Eller ringa babyproffsen eller babyland eller någon annan stor svensk kedja och fråga.
    Det är inte alls säkert att alla stolar passar i bilen. Mobin passar inte i vår ena bil, hiway funkar bara om vi har en extra klossen, britax secura passar inte heller, har försökt montera den i kompisens opel astra oxå men det funkar inte heller.
    Men att fråga i en tråd va ett bra förslag
  • ysteresther

ja, jag måste nog fråga i en tråd.. men kanske kan börja fråga här? jag har en peugeut 309, alltså pyttebil, gammal är den också typ från åttiotalet (eh, visst kan jag mkt om bilar..)
    skulle en bakåtvänd funka i framsätet kanske??

• ysteresther
    honeybunches skrev 2009-11-08 07:11:21 följande:
    På  www.carseat.se/ kan du beställa till utlandet! Jättebra service! Eller så köper du när du far hem under julhelgen.
    tack för grymt bra tips!!!!!!!!
  • Guldfisken

Jag bor i Luxemburg o beställde min bilbarnstol fran www.babyland.se. som levererar utomlands.
    Det funkade jättebra, snabb leverans.

• Vaniljkex

Jag kopte var pa plats i Sverige i somras, da vi hade min bil med oss. Jag rekommenderar starkt att ha med dig bilen, eller en exakt likadan, sa att du vet att stolen funkar i din bil. Vi hade tankt oss en Maxi-Cosi Mobi, men den visade sig vara alldeles for stor, det gick inte att sitta framfor den nar den var i baksatet, och i framsatet skymde den hela backspegeln. Britax Multi-Tech passade mycket battre, sa det fick bli en sadan istallet.

De butiker jag har kontaktat har i England kan inte bestalla en bakatvand stol, da tillverkarna vagrar salja dem har, sa jag tror att bestalla fran en svensk hemsida ar ett sakrare kort, om du inte kan kopa pa plats. Kolla in rearfacing.co.uk, dar finns det tips pa svenska butiker som kan tanka sig att skicka stolar utomlands.

• lokisse
    Guldfisken skrev 2009-11-12 09:34:13 följande:
    Jag bor i Luxemburg o beställde min bilbarnstol fran www.babyland.se. som levererar utomlands.Det funkade jättebra, snabb leverans.
    bor i tyskland och gjorde det samma komm innom en vecka funkade toppen bra
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • cicci85
    Vaniljkex skrev 2009-11-12 11:40:45 följande:
    De butiker jag har kontaktat har i England kan inte bestalla en bakatvand stol, da tillverkarna vagrar salja dem har
    Det är ju helt sjukt, man undrar varför!
  • Vaniljkex

Ja du Cicci85, det fragar sig butikerna oxa. Det har varit en del skriverier i mammatidingar har om hur overlagset det ar med bakatvanda stolar sakerhetsmassigt, sa manga butiker vill salja dem, och kommer att gora det sa fort tillverkarna slapper till dem, enligt vad jag har fatt hora. Det ar sorgligt! Man kan komma runt det nagorlunda genom att kopa en stol som gar fran nyfodd till 18kg, den kan man ju ha bakvand sa lange barnet far plats i stolen. Men det ar ju ingen optimal losning, for babyskydden ar ju mycket mer praktiska, och det ar ju synd att inte kunna anvanda stolen till 25 kg, om man koper en efter babyskyddet ar urvuxet.

• la perla

Jag bor också i Spanien och jag köpte en från märket JANE som man både kan ha framåt och bakåtvänd, kostade ca 130e

• FrkJenny

la perla skrev 2009-11-14 12:26:41 följande:

Jag bor också i Spanien och jag köpte en från märket JANE som man både kan ha framåt och bakåtvänd, kostade ca 130e
    Men är inte det den vanliga typen som bara får vara bakåtvänd till 10 kilo och därefter måste vändas framåt? Jag har inte hört om några andra, än de "svenska" stolarna, som man kan fortsätta att ha bakåtvänt även efter 10 kilo..?
  • FrkJenny
    FrkJenny skrev 2009-11-14 14:19:08 följande:
    la perla skrev 2009-11-14 12:26:41 följande:
    Men är inte det den vanliga typen som bara får vara bakåtvänd till 10 kilo och därefter måste vändas framåt? Jag har inte hört om några andra, än de "svenska" stolarna, som man kan fortsätta att ha bakåtvänt även efter 10 kilo..?
    Jodå, både "racing" och "exo" skall vändas framåt för "grupo 1"; barn över 10 kilo:
    www.jane.es/seguretat/index.php&id=3
  • FrkJenny

Ursäkta mig... Exo var inte vändbar alls utan bara framåtvänd, jag kollade visst anvisningarna för Racing två gånger istället..

• la perla

okej det visste inte jag, jag har en racing men min dotter sitter framåtvänd nu..men har det med säkerheten att göra eller är det bara deras rekomendationer??

• FrkJenny

la perla skrev 2009-11-15 20:59:24 följande:

okej det visste inte jag, jag har en racing men min dotter sitter framåtvänd nu..men har det med säkerheten att göra eller är det bara deras rekomendationer??
    Jag vet inte helt säkert men jag gissar att den helt enkelt inte ens är testad för bakåtvänt bruk med barn över 10 kilo... Man vet alltså inte om den klarar ett tyngre barn bakåtvänt eller inte.
  • cicci85
    la perla skrev 2009-11-15 20:59:24 följande:
    Det har väldigt mycket med säkerheten att göra!!! 5 gånger säkrare att sitta bakåtvänd!! Småbarn bryter nacken i en krock, först vid 4-5 år är nacken tillräckligt stark för att åka framåt.

http://www.ntf.se/konsument/fraga675.asp?katid=29

http://www.ntf.se/Halland/default.asp?RecID=24139

">

">

• ysteresther
    cicci85 skrev 2009-11-16 06:51:41 följande:
    Det har väldigt mycket med säkerheten att göra!!! 5 gånger säkrare att sitta bakåtvänd!! Småbarn bryter nacken i en krock, först vid 4-5 år är nacken tillräckligt stark för att åka framåt.www.ntf.se/konsument/fraga675.asp?katid=29www.ntf.se/Halland/default.asp

ja, precis därför vill jag inte köpa en stol i spanien. galet att det tillverkas olika stolar för olika marknader. alla barn är väl lika värda.. eller?

kollade babyland men jag tror det blir billigare och lite snabbare leverans med carseat.se så jag kör nog med dem. 255? för britax hi-way + 30? frakt känns svårt att slå??
Svar på tråden Var köpa bakåtvänd bilstol i Spanien??